Zdražení benzínu a nafty. Dá se ušetřit.

Zdražení benzínu a nafty. Dá se ušetřit.

Kategorie: PRAKTICKÉ

Těžba ropy je nižší než poptávka. To je ideální stav pro zdražování. Cena ropy roste a s ním i cena nafty a benzínu.

Jak reagovat na zdražení benzínu a nafty ?

 

Je několik způsobů jak se dá ušetřit na pohoných hmotách:

 

1. Přejít na Propan.  LPG.

 

Jezdí tak mnoho aut, zvlášť vhodné pro benzínové motory.

V Polsku lze dokonce občas koupit i propan v ceně 6,50 Kč/l, což je velmi zajímavé.

+  cca 2 x levnější než provoz na benzín

-         ztratíte kufr auta

-         suché spalování – každá 3. nádrž by měla být provoz na benzín.

Cena přestavby 12 – 25 000,- Kč.

 

2. Zemní plyn. CNG.

 

V ČR spíše ojedinělé řešení. V Nizozemí se tak jezdí již dávno. Tankuje se doma v garáži kompresorem. Ve Francii dokonce plynárny dotují pořízení kompresoru pro stlačování zemního plynu – tankování v garáži.  Cena bez dotace 3000 EUR, s dotací 1000 EUR.

„Trucky“ v USA jezdí na zemní plyn, nikoliv na naftu.

Zvlášť vhodné pro naftové motory. Neboť zemní plyn má oktanové číslo 140.

Cena přestavby cca 60 000,- Kč.

 

3. Oleje.

 

V ČR se prodává sada – kit, na přestavbu motorů pro provoz na rostlinné oleje. Ty jsou v ceně 19,- Kč/l, velkoobchodně i levnější. Hlavní nádrž se použije pro rostlinný olej, instaluje se druhá, velmi malá na naftu. Starty probíhají na naftu, po zahřátí motoru se přepne na rostlinný olej. ( Tento se předehřívá motorem.) Před vypnutím motoru se opět přepne na naftu. Nedochází tak k poškození motoru ani vstřikovacího čerpadla.

„Nafta za 19,- Kč“ je opravdu zajímavá.  Velmi používané, zvláště v Německu.

 

Cena přestavby: - 

 

Kolik stojí konverze automobilu na rostlinný olej?


Cena přestavby se z důvodu nákupu komponent a jejich kompletaci na území SRN odvíjí od kurzu Eura. V zásadě ale lze konstatovat, že cena konverze se pohybuje v rozmezí cca 1.150€ za osobní automobil až 3.000€ za kamion. 

 

- Žádné speciální nářadí není nutné.

- Přestavba trvá 6-12 hodin v závislosti na typu vozidla (osobní auto/náklaďák).

 

+ jednodušší a levnější přestavba než na zemní plyn.

Existují dlouhodobé studie mající vztah k pohonu Dieselova motoru rostlinným olejem?
Testy a studie ukazují, že ohřátý rostlinný olej má velmi podobné vlastnosti jako nafta a spaluje se stejně efektivně ve většině motorů.

Mohou nové generace dieselových motorů (přímé vstřikování, common rail) být poháněny rostlinným olejem?
V principu je možné pohánět tyto motory rostlinným olejem. Výsledky založené na výzkumu a zkušenostech z dlouhodobého hlediska nejsou zatím k dispozici.

Jak vstřikovací čerpadlo reaguje na rostlinný olej?
Vstřikovací čerpadla Bosch vykazují nejlepší výsledky při pohonu na rostlinný olej. Čerpadla Lucas / CAV jsou částečně vhodné. V této chvíli nejsou dostupné dlouhodobé studie pro čerpadla jiných výrobců.

Mohu použít rostlinný olej během zimních měsíců nebo v mrazech k pohonu vozidla?
Čistý, neupravený rostlinný olej se stává v mrazech viskózní a lepkavý. V závislosti na typu a vlastnostech rostlinného oleje, se toto stane dříve či později. Takto gelovité palivo, nasáté do palivových trubiček v první řadě ovlivňuje palivový filtr resp. jeho mikropórovitý povrch. Tímto je zajištěna ochrana palivového toku. Průtokový ohřívač chrání filtr před počínajícím ucpáváním ohřátím paliva. Při požadavku ochrany před zgelovatěním paliva v palivových trubičkách a v nádrži, doporučujeme použít optimální mix rostlinného oleje a minerálních olejů v zimních měsících. Naše společnost je připravena Vám v zimním období dodat tento optimální mix pro předejití možných výše uvedených komplikací.

Jak rostlinný olej ovlivňuje vlastnosti motoru?
Vlastnosti motoru (výkon, jízdní chování, spotřeba, ...) zůstávají obvykle nezměněny.

 

4. Auto na vzduch

 

Jedná se o pohon stlačeným vzduchem. Nádrž si naplníte doma kompresorem, nebo na „ benzince“ za 6 minut. Vhodné spíše pro malá osobní auta. Zatím ve stádiu prototypů.

+ velmi čistý provoz. Vhodné do smogových velkoměst.

 

5. Auto na vodu.

 

Již poválečné FORDY měly v karburátoru trysku na vodu. Ta se společně s benzínem dostávala do válců. Teploty spalovacích motorů ( cca 2 500 stupňů) rozložily vodu na vodík a kyslík, který hned shořel.

Již pan Emil Chrástek v roce 1956 na vojně připevnil nádobu s vodou na výfuk nákladní PRAGY. Ta se vařila,  vodní páry nasával karburátor. Spotřeba klesla z 26 litrů na 13 litrů benzínu. Ale každých 5 000 Km se podpálil některý ventil.

 

Udajně v roce 1968 jezdil na vodu Volswagen NT . Auto bylo ve zkušebním provozu. O projekt se začaly zajímat  USA firmy. Vynálezce ale chtěl vyrábět v Německu. Nejprve zmizel vynálezce, pak auto, na patentovém úřadě zbylo jen číslo patentu. Technické řešení se taky ztratilo.

 

6. Auto na vodík.

 

Pokusy s tímto pohonem často končily výbuchem. Vodík má malé atomy, velmi špatně se těsní. Je vhodnější vázat jej chemicky například do zinkových baterií.

 

7. Palivový článek.

 

Zatím ve fázi pokusů. I když, již dnes si můžete koupit notebook, ve kterém nenabíjíte baterie, ale pouze do něj lijete tuším metanol. Vzniká teplo a elektrická energie pro provoz notebooku.

  

8. Dřevoplyn.

 

Je možné, že se tento způsob opět začne využívat. Avšak v jiné formě. Tankovat nebudeme hranoly bukového dřeva jako před 50 lety, ale vyčištěný dřevoplyn.

 

9. Uhlí.

 

Ve stádiu pokusů na Vysoké škole báňské v Ostravě. Zkoušeli zde mlít hnědé uhlí na velikost mikronů. To se pak chovalo jako tekutá nafta. Je to velmi zajímavé. Protože celosvětové zásoby hnědého uhlí se odhadují na 500 let. Evropa je energeticky strategicky nezávislá při využití hnědého uhlí, místo dovozového zemního plynu.

Ve srovnání s tím zemní plyn vydrží  cca do roku 2070. Černé uhlí – zásoby 150 let.

 

Jak vidíte, je zde spousta řešení. Zdražení benzínu tak může spustit zlevňování dopravy. Zbavíme se stereotypů, změníme paliva. Pomůžeme tím i makroekonomice. Snížíme závislost ekonomiky na ropě. Ropa je surovina pro výrobu léků, plastů, „margarínu“, …

 

Vzhledem k tomu, že zásoby ropy vystačí cca do roku 20038, dříve či později palivo do svých aut budeme muset změnit.

 

Vypracoval ing. Pavel Sýkora, energetický auditor

zdroj: www.kodek.cz

více na: www.jakbydlet.cz


facebook   Doporuč přátelům




CLUB ŽENA


Lifestyle